• Upitnik Asocijacije za seksualno i reproduktivno zdravlje Srbije   

    Poštovani,

    Savez slepih Srbije i Asocijacije za seksualno i reproduktivno zdravlje Srbije su zajednički pripremili upitnik namenjen
    prvenstveno slepim i slabovidim
    ženama, ali ga mogu popuniti i svi zainteresovani.  Dobijeni odgovori će poslužiti za procenu potreba, nakon čega će uslediti
    organizovanje tematskih radionica.  Molimo Vas da upitnik zainteresovani članovi popune od 1. do 31. oktobra
    Upitnik popunjavate na sledećem linku: Klikni za popunjavanje upitnika!
    Upitnik se sastoji od 16 pitanja koja su numerisana svih 16 pitanja su obavezna.Zatim kliknite na dugme pošalji. Hvala na saradnji Savez slepih Srbije.

  • Помоћ слепима, софтвер "који гледа"

    Kompjuteri i pametni mobilni telefoni mogu biti od izuzetne pomoći slepim i slabovidim osobama. Pomažu im da se orijentišu u prostoru, odnosno da se kreću bez tuđe pomoći. Pomoć im je potrebna da bi uspostavili softverski sistem koji im sve to omogućava.

    Dvanaest hiljada ljudi u Srbiji televizijski program ne gleda, već sluša. Mnogi od njih poseduju telefone sa ekranom na dodir jer preko govornog softvera dolaze do informacija koje su im potrebne i koje im znatno olakšavaju život bez vida.

    U 21. veku, zahvaljujući modernim tehnologijama, slepim i slabovidim osobama je omogućeno ono što je u prošlosti bilo neostvarivo ili teško izvodljivo, kao na primer, da samostalno putuju. Aplikacije na mobilnim telefonima sadrže mnoštvo informacija. Ipak, šta raditi kada pametni telefoni nisu dovoljno pametni?
    "Nalazim se kod crkve Svetog Marka na Tašmajdanu, kod okretnice tramvaja, znate li kako da stignem najbrže do autobuske stanice? Ovde je neki štrajk, pa... Da, postavili su neko obaveštenje, ali ja ne mogu da ga pročitam", pita Rade Radinović, slabovida osoba.
    "Pogledao sam sada na sajtu grada Beograda i GSP-a, trenutno ne ide tramvajski saobraćaj. Organizovan je autobuski saobraćaj, tako da na okretnici možeš da sačekaš autobus sa istim brojem tramvaja i moći ćeš da odeš do železničke stanice", odgovara Nikola Đorđević.
    Rade Radinović može da koristi samo deset odsto vida. Svoj hendikep znatno je umanjio otkada koristi računar i telefon sa govornim softverom. Kada se desi kvar ili poteškoća sa samim aparatom ili programima, poziv Kol-centru za asistivne tehnologije je slično što i nama bez problema sa vidom poziv Hitnoj pomoći.
    "Slepi i slabovidi ljudi su neuporedivo slobodniji sa ovakvim servisom nego što je to bio ranije slučaj", ističe Radinović.
    Sloboda pre svega znači kretanje. Kroz prostor, ali i kroz računarski ili sistem telefona.
    "Svim slepim i slabovidim korisnicima više pomažemo u oblasti asistivnih tehnologija, što znači da su njihova pitanja češće usmerena na korišćenje mobilnih telefona i računara, posebno kako nešto da urade uz pomoć govornog softvera", kaže Nikola Đorđević, predsednik Udruženja korisnika asistivnih tehnologija.
    Nikola Đorđević, i sam potpuno slep, postavio je cilj da ovaj servis bude dostupan 24 sata dnevno tokom cele godine. Servis postoji samo zahvaljujući volonterskom radu članova udruženja. Nadaju se da država i kompanije koje bi mogle da im pomognu da to postane profesionalni servis sa stalno zaposlenima, neće još dugo zatvarati oči.